2025-2026 7. Sınıf Türkçe 1. Dönem 1. Yazılı Soruları Cevap Anahtarlı Açık Uçlu

7. Sınıf Türkçe 1. Dönem 1. yazılı (2025-2026) için açık uçlu 10 soru ve cevap anahtarı. Okuma-anlama, fiilimsiler, cümlenin öğeleri, yazım-noktalama, eş/zıt anlam ve deyimler. MEB uyumlu, 100 puan.

Kapsam: Okuma-Anlama, Fiilimsiler, Cümlenin Öğeleri, Yazım-Noktalama, Söz Varlığı  |  Soru: 10  |  Puan: 100


Açık Uçlu Sorular

  1. (10p) Okuma-Anlama (Anafikir):
    Aşağıdaki paragrafın ana fikrini bir cümleyle yazınız.
    “Günlük olarak az da olsa düzenli okuma yapan öğrencilerin, sınav döneminde kısa sürede çok okuyan öğrencilere göre daha kalıcı öğrenme sağladıkları gözlenmiştir.”
  2. (10p) Okuma-Anlama (Yardımcı fikir):
    Yukarıdaki paragrafa göre, “kısa sürede çok okuma” ile ilgili çıkarılabilecek bir yardımcı fikri yazınız.
  3. (10p) Fiilimsiler:
    Bahçede oynayan çocuklar bir süre sonra koşarak sınıfa girdiler.” cümlesinde geçen fiilimsi(leri) bulun ve türünü yaz (isim-fiil / sıfat-fiil / zarf-fiil).
  4. (10p) Cümlenin Öğeleri:
    “Öğretmen, yeni konuyu öğrencilere ayrıntılı biçimde anlattı.” cümlesinin özne, yüklem, nesne ve dolaylı tümleç ögelerini belirleyiniz.
  5. (10p) Yazım ve Noktalama:
    Aşağıdaki cümledeki yazım/noktalama yanlışı(larını) düzeltiniz.
    “Türkçe dersi’nde bugün fiilimsiler i işledik, öğretmenimizde örnekler verdi”
  6. (10p) “de/da” ve “ki” yazımı:
    Aşağıdaki cümleleri doğru yazımla yeniden yazınız.
    a) “Ben de’ geliyorum ki herkes bilsin.”
    b) “Sınıftaki kitaplar çok eskiymişde kimse kullanmıyormuş.”
  7. (10p) Eş/Zıt Anlam:
    a) “Cesur” sözcüğünün eş anlamlısını yazınız.   b) “Geniş” sözcüğünün zıt anlamlısını yazınız.
  8. (10p) Deyim/Anlam:
    Burnunun dikine gitmek” deyiminin anlamını açıklayınız ve bir örnek cümlede kullanınız.
  9. (10p) Paragraf Tamamlama:
    Aşağıdaki paragrafı anlam bütünlüğünü koruyacak biçimde 1-2 cümle ile tamamlayınız.
    “Kütüphanede düzenli çalışan öğrencilerin notlarının yükseldiği fark edildi. Çünkü…”
  10. (10p) Yazım-Noktalama Karma:
    Aşağıdaki cümlede gerekli noktalama işaretlerini koyup büyük harf kullanımını düzeltiniz.
    “yarın istanbul’a gidiyoruz arkadaşım ayşe de bizimle gelecek mi”

Cevap Anahtarı (Kısa)

  1. Ana fikir: Düzenli ve az fakat sürekli okuma, kısa sürede çok okumaya göre daha kalıcı öğrenme sağlar. (Benzer ifadeler kabul)
  2. Yardımcı fikir örneği: Sadece sınav döneminde yoğun okumak kalıcılığı azaltabilir / düzensiz okuma verimsizdir. (Mantıklı çıkarımlar kabul)
  3. Fiilimsiler: “oynayan” → sıfat-fiil; “koşarak” → zarf-fiil.
  4. Ögeler: Özne: “Öğretmen”; Nesne: “yeni konuyu”; Dolaylı tümleç: “öğrencilere”; Yüklem: “anlattı”.
  5. Düzgün yazım: “Türkçe dersinde bugün fiilimsileri işledik, öğretmenimiz de örnekler verdi.”
  6. Doğru yazım: a) “Ben de geliyorum ki herkes bilsin.”   b) “Sınıftaki kitaplar çok eskiymiş de kimse kullanmıyormuş.”
  7. Eş/Zıt: a) cesur = yürekli/gözü pek   b) geniş ↔ dar.
  8. Deyim: Kendi bildiğini ısrarla yapmak, başkasını dinlememek. (Örnek cümle: “Uyarılara rağmen burnunun dikine gitti.”)
  9. Tamamlama ör. “Çünkü düzenli çalışma konuların pekişmesini sağladı ve unutmayı azalttı.” (Tutarlı tamamlamalar kabul)
  10. Düzgün yazım: “Yarın İstanbul’a gidiyoruz. Arkadaşım Ayşe de bizimle gelecek mi?”

Puanlama Rubriği (Öneri)

  • Doğru sonuç/anahtar bilgi: 6p  |  Gerekçe/örnek/biçim: 4p (toplam soru başına 10p)
  • Ana fikir/yardımcı fikir/paragraf tamamlama sorularında mantıklı ve metne uygun yanıtlar geçerlidir.

Yorum yapın