7. Sınıf Türkçe 1. Dönem 1. yazılı (2025-2026) için açık uçlu 10 soru ve cevap anahtarı. Okuma-anlama, fiilimsiler, cümlenin öğeleri, yazım-noktalama, eş/zıt anlam ve deyimler. MEB uyumlu, 100 puan.
Kapsam: Okuma-Anlama, Fiilimsiler, Cümlenin Öğeleri, Yazım-Noktalama, Söz Varlığı | Soru: 10 | Puan: 100
Açık Uçlu Sorular
- (10p) Okuma-Anlama (Anafikir):
Aşağıdaki paragrafın ana fikrini bir cümleyle yazınız.
“Günlük olarak az da olsa düzenli okuma yapan öğrencilerin, sınav döneminde kısa sürede çok okuyan öğrencilere göre daha kalıcı öğrenme sağladıkları gözlenmiştir.” - (10p) Okuma-Anlama (Yardımcı fikir):
Yukarıdaki paragrafa göre, “kısa sürede çok okuma” ile ilgili çıkarılabilecek bir yardımcı fikri yazınız. - (10p) Fiilimsiler:
“Bahçede oynayan çocuklar bir süre sonra koşarak sınıfa girdiler.” cümlesinde geçen fiilimsi(leri) bulun ve türünü yaz (isim-fiil / sıfat-fiil / zarf-fiil). - (10p) Cümlenin Öğeleri:
“Öğretmen, yeni konuyu öğrencilere ayrıntılı biçimde anlattı.” cümlesinin özne, yüklem, nesne ve dolaylı tümleç ögelerini belirleyiniz. - (10p) Yazım ve Noktalama:
Aşağıdaki cümledeki yazım/noktalama yanlışı(larını) düzeltiniz.
“Türkçe dersi’nde bugün fiilimsiler i işledik, öğretmenimizde örnekler verdi” - (10p) “de/da” ve “ki” yazımı:
Aşağıdaki cümleleri doğru yazımla yeniden yazınız.
a) “Ben de’ geliyorum ki herkes bilsin.”
b) “Sınıftaki kitaplar çok eskiymişde kimse kullanmıyormuş.” - (10p) Eş/Zıt Anlam:
a) “Cesur” sözcüğünün eş anlamlısını yazınız. b) “Geniş” sözcüğünün zıt anlamlısını yazınız. - (10p) Deyim/Anlam:
“Burnunun dikine gitmek” deyiminin anlamını açıklayınız ve bir örnek cümlede kullanınız. - (10p) Paragraf Tamamlama:
Aşağıdaki paragrafı anlam bütünlüğünü koruyacak biçimde 1-2 cümle ile tamamlayınız.
“Kütüphanede düzenli çalışan öğrencilerin notlarının yükseldiği fark edildi. Çünkü…” - (10p) Yazım-Noktalama Karma:
Aşağıdaki cümlede gerekli noktalama işaretlerini koyup büyük harf kullanımını düzeltiniz.
“yarın istanbul’a gidiyoruz arkadaşım ayşe de bizimle gelecek mi”
Cevap Anahtarı (Kısa)
- Ana fikir: Düzenli ve az fakat sürekli okuma, kısa sürede çok okumaya göre daha kalıcı öğrenme sağlar. (Benzer ifadeler kabul)
- Yardımcı fikir örneği: Sadece sınav döneminde yoğun okumak kalıcılığı azaltabilir / düzensiz okuma verimsizdir. (Mantıklı çıkarımlar kabul)
- Fiilimsiler: “oynayan” → sıfat-fiil; “koşarak” → zarf-fiil.
- Ögeler: Özne: “Öğretmen”; Nesne: “yeni konuyu”; Dolaylı tümleç: “öğrencilere”; Yüklem: “anlattı”.
- Düzgün yazım: “Türkçe dersinde bugün fiilimsileri işledik, öğretmenimiz de örnekler verdi.”
- Doğru yazım: a) “Ben de geliyorum ki herkes bilsin.” b) “Sınıftaki kitaplar çok eskiymiş de kimse kullanmıyormuş.”
- Eş/Zıt: a) cesur = yürekli/gözü pek b) geniş ↔ dar.
- Deyim: Kendi bildiğini ısrarla yapmak, başkasını dinlememek. (Örnek cümle: “Uyarılara rağmen burnunun dikine gitti.”)
- Tamamlama ör. “Çünkü düzenli çalışma konuların pekişmesini sağladı ve unutmayı azalttı.” (Tutarlı tamamlamalar kabul)
- Düzgün yazım: “Yarın İstanbul’a gidiyoruz. Arkadaşım Ayşe de bizimle gelecek mi?”
Puanlama Rubriği (Öneri)
- Doğru sonuç/anahtar bilgi: 6p | Gerekçe/örnek/biçim: 4p (toplam soru başına 10p)
- Ana fikir/yardımcı fikir/paragraf tamamlama sorularında mantıklı ve metne uygun yanıtlar geçerlidir.