İçindekiler
Anlamsal Anlatım Bozuklukları Konu Anlatımı
Anlamsal anlatım bozuklukları, bir metindeki sözcüklerin veya ifadelerin anlamını çarpıtarak, okuyucunun mesajı doğru algılamasını engelleyen hatalardır. Bu bozukluklar; gereksiz sözcük kullanımı, anlamca çelişen ifadelerin yer alması, sözcüklerin yanlış anlamda veya yanlış yerde kullanılması, anlam belirsizliği, deyimlerin hatalı kullanımı ve mantıksal ya da sıralama hataları gibi durumları kapsar. Bu ünite sayesinde, yazılı anlatımda anlamı bozan unsurları tanıyıp düzeltebilme becerilerinizi geliştireceksiniz.
Gereksiz Sözcük Kullanımı
Konu Anlatımı:
Gereksiz sözcük kullanımı, cümlede anlamı güçlendirmeden, sadece yer kaplayan ve anlatımı gereksiz yere uzatan sözcüklerin bulunmasıdır. Bu tür kullanım, metnin akıcılığını ve netliğini olumsuz etkiler.
Örnek: “Açıkça belli olmuş” ifadesinde, “açıkça” sözcüğü gereksiz yere tekrarlanabilir.
Örnek Soru:
- “Bu durum tamamen kesinlikle ortadadır.” cümlesinde gereksiz sözcük kullanımı vardır. Hangisi gereksizdir?
a) Bu durum
b) tamamen
c) kesinlikle
d) ortadadır
Anlamca Çelişen Sözcüklerin Kullanılması
Konu Anlatımı:
Anlamca çelişen sözcükler, bir cümlede birbirine zıt veya uyumsuz anlamlar taşıyan sözcüklerin bir arada kullanılmasıyla ortaya çıkar. Bu durum, cümlenin anlamını karmaşıklaştırır.
Örnek: “Aynı anda hem sessiz hem gürültülü olmak” ifadesinde çelişki mevcuttur.
Örnek Soru:
- Aşağıdaki cümlelerden hangisinde anlamca çelişen sözcükler kullanılmıştır?
a) O, sessizce konuştu.
b) O, aynı anda hem mutlu hem üzgündü.
c) O, hızlıca koştu.
d) O, dikkatlice dinledi.
Sözcüğün Yanlış Anlamda Kullanılması
Konu Anlatımı:
Bu bozukluk, bir sözcüğün sözlükteki anlamından farklı, yanlış bir anlamda kullanılması sonucu ortaya çıkar. Böylece cümlenin vermek istediği mesaj eksik veya hatalı anlaşılır.
Örnek: “Kalemim çok parlaktı.” ifadesinde “parlak” sözcüğü, asıl istenen “temiz” veya “dikkat çekici” anlamında kullanılmak istenmişse yanlış kullanılmış olabilir.
Örnek Soru:
- “O, sınıfta çok mütevazı davrandı.” cümlesinde “mütevazı” sözcüğü hangi bağlamda yanlış kullanılmış olabilir?
a) Alçakgönüllü davranmak yerine
b) Gösterişli davranmak yerine
c) Sessiz davranmak yerine
d) Nezaketli davranmak yerine
Sözcüğün Yanlış Yerde Kullanılması
Konu Anlatımı:
Bu hata, sözcüğün cümle içindeki yerinin, anlamı netleştirmek yerine karmaşaya neden olması durumudur. Yanlış yerleştirme, cümlenin bütünlüğünü bozar.
Örnek: “Hızlıca koşan çocuk parkta” ifadesinde, “parkta” sözcüğünün yeri belirsizliği artırabilir.
Örnek Soru:
- “Öğrenci dün kütüphanede sessizce çalıştı.” cümlesinde hangi sözcüğün yeri, anlamın netleşmesine katkıda bulunur?
a) dün
b) kütüphanede
c) sessizce
d) çalıştı
Anlam Belirsizliği
Konu Anlatımı:
Anlam belirsizliği, cümlede hangi öğenin neyi ifade ettiğinin açık olmamasından kaynaklanır. Bu durum, okuyucunun cümleyi yorumlamasında zorluk yaşamasına neden olur.
Örnek: “Onu çok seviyorum.” cümlesinde “onu” ifadesi kime ait olduğu belirsiz kalabilir.
Örnek Soru:
- “Bu konu herkes tarafından beğenildi.” cümlesinde hangi öğe anlam belirsizliği yaratabilir?
a) Bu konu
b) herkes tarafından
c) beğenildi
d) cümlede anlam belirsizliği yoktur
Deyimlerin Yanlış Anlamda Kullanılması
Konu Anlatımı:
Deyimlerin yanlış anlamda kullanılması, deyimin bütünsel, mecaz anlamı yerine sözcük anlamıyla kullanılmasıyla ortaya çıkar. Bu durum, deyimin özündeki mesajı kaybettirir.
Örnek: “Burnundan kıl aldırmamak” deyiminin yanlış yorumlanması gibi.
Örnek Soru:
- “Bu işte burnundan kıl aldırmadı.” ifadesinde deyim yanlış kullanılmış mıdır?
a) Evet, deyim yanlış yorumlanmıştır.
b) Hayır, doğru kullanılmıştır.
c) Sadece bağlama bağlıdır.
d) Anlam belirsizliği vardır.
Sıralama ve Mantık Hataları
Konu Anlatımı:
Sıralama ve mantık hataları, cümle veya paragraflarda olayların, düşüncelerin veya bilgilerin mantıksal sıralamada sunulmaması sonucu ortaya çıkar. Bu bozukluk, anlatımın akıcılığını ve anlaşılabilirliğini bozar.
Örnek: “Önce yemeğini yedi, sonra dişlerini fırçaladı.” ifadesi mantıklı bir sıralamadır; aksi durumda hata oluşur.
Örnek Soru:
- “Önce dişlerini fırçaladı, sonra kahvaltısını yaptı.” cümlesinde sıralama ve mantık hatası var mıdır?
a) Evet, mantıksal bir hata vardır.
b) Hayır, doğru sıralanmıştır.
c) Cümlenin anlamı belirsizdir.
d) Sadece bağlama bağlıdır.
Anlamsal Anlatım Bozuklukları 10 Soruluk Test
-
Soru: Aşağıdaki cümlelerden hangisinde gereksiz sözcük kullanımı mevcuttur?
a) “Her zaman, sürekli çalışır.”
b) “Dürüst ve samimi davranır.”
c) “Sessizce okur.”
d) “Hızlı koştu.” -
Soru: “Aynı anda hem sıcak hem soğuk” ifadesinde hangi anlatım bozukluğu vardır?
a) Gereksiz sözcük kullanımı
b) Anlamca çelişen sözcük kullanımı
c) Sözcüğün yanlış anlamda kullanılması
d) Sıralama hatası -
Soru: “O, çok zeki davrandı.” cümlesinde sözcüğün yanlış anlamda kullanılması örneği hangi alt başlık altında incelenir?
a) Sözcüğün yanlış anlamda kullanılması
b) Sözcüğün yanlış yerde kullanılması
c) Anlam belirsizliği
d) Deyimlerin yanlış anlamda kullanılması -
Soru: “Kitap masanın üzerinde duruyor.” cümlesinde, eğer “duruyor” yerine “var” kullanılması gerekiyorsa, bu hata hangi alt başlık altında değerlendirilir?
a) Sözcüğün yanlış anlamda kullanılması
b) Sözcüğün yanlış yerde kullanılması
c) Gereksiz sözcük kullanımı
d) Anlam belirsizliği -
Soru: “Onu çok seviyorum.” cümlesinde hangi sorun bulunur?
a) Gereksiz sözcük kullanımı
b) Anlam belirsizliği
c) Deyimlerin yanlış anlamda kullanılması
d) Sıralama hatası -
Soru: “Bu işi yaparken burnundan kıl aldırmamak gerekir.” cümlesinde deyimin yanlış anlamda kullanılması örneği hangi alt başlığa girer?
a) Sözcüğün yanlış anlamda kullanılması
b) Deyimlerin yanlış anlamda kullanılması
c) Anlamca çelişen sözcük kullanımı
d) Sıralama hatası -
Soru: “Önce ödevini yap, sonra televizyon izle.” cümlesinde sıralama ve mantık hatası var mıdır?
a) Evet, çünkü mantıksal bir sıra yoktur.
b) Hayır, çünkü doğru sırayla verilmiştir.
c) Belirsizdir, bağlama bağlıdır.
d) Sadece gereksiz sözcük kullanımı vardır. -
Soru: “Bu konuda, özellikle, açık ve net bir açıklama yapmalısın.” cümlesinde hangi anlatım bozukluğu görülür?
a) Gereksiz sözcük kullanımı
b) Sözcüğün yanlış anlamda kullanılması
c) Anlam belirsizliği
d) Deyimlerin yanlış anlamda kullanılması -
Soru: “Aynı anda hem eski hem yeni fikirleri benimsedi.” ifadesinde en belirgin bozukluk hangisidir?
a) Sıralama hatası
b) Anlamca çelişen sözcük kullanımı
c) Gereksiz sözcük kullanımı
d) Sözcüğün yanlış yerde kullanılması -
Soru: Aşağıdaki cümlelerden hangisinde mantık hatası mevcuttur?
a) “Önce kahvaltı yap, sonra dişlerini fırçala.”
b) “Önce dişlerini fırçala, sonra kahvaltı yap.”
c) “Öğrenciler ders çalışıp, kitap okudular.”
d) “O, sessizce kitap okudu.”
Test Cevap Anahtarı
- a)
- b)
- a)
- b)
- b)
- b)
- b)
- a)
- b)
- b)